„Efektivnímu výkonu předchází pečlivá příprava.“ – Brian Tracy
Plánování dokáže zvýšit naši produktivitu, klidně až desetkrát. Nejde však jen o plánování samotné, jde také o naši mysli a o tom jaké nástroje používáme.

Připravila jsem soubor rad a postupů, které pomohou zvýšit vaši produktivitu. Rozdělila jsem je do tří kategorií: PLÁNOVÁNÍ, MYŠLENÍ a TRIKY. Každou z těchto kategorií budu publikovat v samostatném článku. Budu je zveřejňovat v uvedeném pořadí, přesně tak, jak je třeba, abyste se jim učili, pokud chcete dosáhnout maximální efektivity v co nejkratším čase.
PLÁNOVÁNÍ
Ač plánování neznamená proto být produktivní vše a nelze úspěch postavit jen na něm, je stavebním kamenem – pojďme tedy společně postavit kameny vašeho úspěchu.
- Neplánujte práci, plánujte výsledky – místo toho aby jste si zapsali od-do „budu žehlit“, zapište si: v době od-do „vyžehlím košík prádla (ten co mi ve skříni straší už týden)“. Budete tak pracovat poctivěji, najednou jste totiž zodpovědní za to, co uděláte, nikoli za to na čem pracujete.
- Nejtěžší úkol ráno – Ač nejste ranní ptáče (klid, já také ne), tak potom co vstanete a dáte si svůj šálek kávy (já bych bez ní fungovat nemohla), je vaše mysl čistá jako křišťál. Jedná se tedy o nejvhodnější dobu, kdy se pustit do nejtěžšího či nejdůležitějšího úkolu dne.
- Vstávejte o dvacet minut dříve – (ne nebojte, nezabije vás to) těchto dvacet minut, které získáte tvrdou dřinou (= vstáváním) vám poskytne více času během nejdůležitější denní doby.
- Vytvořte si ranní rutinu – za ranní rutinu se považují činnosti, které děláte před začátkem pracovního dne. Začleňte do ni tedy věci, které vás budou motivovat: podcasty, cvičení, meditace, psaní deníku.
- Velké časové bloky – zaplňte ve vašem kalendáři opakující se velké časové bloky (ty které trvají několik hodin). Práce, rodinné výlety, spánek, atd… Zkrátka tyto časové bloky, o kterých víte, že není šance je využít jinak, ze svého kalendáře takto „vyškrtejte“.
- Dávejte si úkoly – a nejlépe pravidelné. Rozdělte si to, co děláte (musíte dělat, abyste doma, v rodině a práci fungovali) do jednotlivých dnů. Například si určete, že každou středu budete žehlit prádlo, čtvrtek odnášet tříděný odpad do kontejnerů, v pátek dodělávat resty (protože vždy nějaké jsou), v sobotu chodit na výlety atd… A pak, udělejte z toho rutinu (doporučuji článek: Proč je rutina důležitá?). Tímto rozdělením způsobíte, že se vám vaše povinnosti nenakupí a po zbytek týdne budete mít čas.
- Koukejte do svého kalendáře – naučte se na to, že váš kalendář je jedna z prvních věcí, na kterou se ráno podíváte. Pak jej prohlížejte průběžně během dne. Naučte se svůj rozvrh přezkoumávat, hodnotit a provádět na něm změny (bez toho, aniž by vás to obtěžovalo, natož stresovalo).
- Dodržujte svůj rozvrh – bez ohledů na cokoliv. Prostě když už jste si jej sestavili, nezahoďte tu tvrdou práci a řiďte se jím. Musíte se naučit brát při plánování v potaz čas, proto jednotlivé položky rušte opravdu jen v případě nejvyšší nouze. Když nebudete stíhat a akci zrušíte – poučte se a příště si vymezte více času. Pokud stihnete, ale jste vyčerpaní – vymezte si více času.

Organizování je jako partie šachů – vždy je třeba myslet dopředu a plánovat. Nestačí si připravit rozvrh jen pro dnešní den. Chce to být o pár dní v předstihu.
Jak jste jistě pochopili, tohle byla dnešní várka rad, jak se naučit správně plánovat a hlavně, na co při plánování nezapomínat. Brzy se budu těšit u pokračování zaměřeném na nastavení mysli.
Plánování zdar!
Pokračujte na další díl: Jak být produktivní – II.díl
2 komentáře u „Jak být více produktivní – I. díl“